Een eerste indruk - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Irene Westendorp - WaarBenJij.nu Een eerste indruk - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Irene Westendorp - WaarBenJij.nu

Een eerste indruk

Blijf op de hoogte en volg Irene

28 Augustus 2012 | Guinea, Conakry

Beste lezers: vrienden, familie en collega’s,

Nou, alvast een eerste berichtje aan jullie allen om te laten weten dat ik veilig ben aangekomen.

Ik heb een ontzettend relaxte reis gehad. In Brussel op het vliegveld al een heel aantal verpleegkundigen ontmoet. De meesten hadden er al een hele reis op zitten, omdat ze vanuit Amerika kwamen.

Aangekomen op het vliegveld werden door een medewerker opgehaald. We reden door het donkere Conakry naar het schip in de haven. Ik dacht in het begin al hoe zal het zijn? Ik herinner mijn eerste Afrika ervaring in het donker door Addis nog goed, dat was namelijk best shocking; veel mensen die op straat zwerven. Nu kreeg ik op het vliegveld al zin om meer te zien van de stad, dat was voor mij leuk om te kunnen concluderen. Zondag hebben we met een aantal anderen van het schip een wandeling door de stad gemaakt. Ik merkte dat de bevolking nog helemaal aan het aftasten is, wie we zijn, wat we komen doen enz. Veel vriendelijke mensen ontmoet, die me in het Frans begroeten en ik vervolgens denk, wat is ook al weer goedendag en bedankt in het frans?! J Verder een aantal gedisciplineerde voetballers van een jaar of 7, zonder coach, die al handenklappend rondjes rond het voetbalveld renden, echt grappig om te zien J

Nog even langs het hope center geweest, hier kunnen patiënten heen nadat ze op het schip zijn behandeld, maar niet meer per se hoeven te blijven. Zij hebben vaak alleen nog een aantal check-ups of wondbehandelingen nodig, maar wonen te ver om steeds heen en weer naar het schip te reizen. De Hope Center is een vleugel van het plaatselijke ziekenhuis, wat is opgeknapt.

Inmiddels aantal introductiedagen gehad, waarin ik veel informatie heb gekregen over het werk op de afdeling, infectiepreventie, cultuur van Guinee en veiligheid op het schip, zodat we weten wat me moeten doen als het schip zinkt…;-) Erg interessant allemaal! Aan het eind van de dag nog een rekentoets afleggen…dat deed de cijfers voor m’n ogen tollen ;-)

Met mijn roomies is het erg gezellig, merk wel dat de engelse taal nog een barrière is om me goed uit te kunnen drukken, maar jah, dat gaat vast volgende week al beter.

Aankomende dagen worden we nog verder geïnformeerd en kunnen we de omgeving nog verkennen. En vanaf volgende week gaat het echte werk beginnen. Maandag is namelijk de screeningsdag, misschien volgt dinsdag nog een tweede en dan donderdag aan het werk op de A-ward. Dit is de algemeen/KNO chirurgische afdeling. Ben erg benieuwd en heb heel veel zin om te gaan beginnen!

Ontzettend bedankt voor al jullie berichtjes tot nu toe, erg leuk om te lezen!

Groetjes en tot de volgende keer!

Irene

  • 28 Augustus 2012 - 22:45

    Eline:

    Ha lieve Ireen, Leuk om je eerste indrukken te lezen! Fijn dat je nog wel even de tijd heb om bij te komen en een indruk te krijgen van het land! Met hoeveel slaap je op een zaal? Leuke mensen;)? Geniet en ik kijk uit naar je volgende story. x eline

  • 29 Augustus 2012 - 07:14

    Elleke:

    Haa Irene,
    Goed om te horen dat je reis relaxed is verlopen ;) Fijn dat het klikt met je kamergenootjes en inderdaad dat engels zal je wel weer snel oppikken. Geniet nog van je introductietijd, want voor je t weet ben je vast hard aan t werk op de afdeling.
    Heel veel succes en plezier!
    Groetjes Elleke

  • 29 Augustus 2012 - 10:08

    Marloes:

    Hoi Irene,
    Ontzettend leuk om te lezen dat alles zo voorspoedig verlopen is :)
    En met je engels gaat het helemaal goedkomen )
    Heel veel zegen en succes!
    gr. marloes

  • 29 Augustus 2012 - 11:06

    Hanna:

    Irene! Goed om wat van je te horen :) Ben ik blij om! Goed te horen dat je leuke roomies hebt en het land van een positieve kant zo kan bekijken, leuk hee. Is het anders dan Ethiopië? Veel overeenkomsten? Ik ben zo benieuwd! Heel veel succes de komende dagen, ook als je volgende week aan het werk gaat. Geniet ervan meis! Liefs Han

  • 29 Augustus 2012 - 11:52

    Doretta:

    Hoi Ireen,

    Leuk om zo je eerste verhaal te lezen! Hopelijk heb je genoeg tijd tussendoor om ons op de hoogte te houden ;-) Succes en geniet van je tijd daar.

    Groetjes,
    Doretta

  • 29 Augustus 2012 - 15:52

    Dieneke:

    Ha meis!

    Wat heerlijk een verhaaltje van je te lezen!
    Super!
    Grappig, mijn eerste Afrika ervaring was ook door een donker Addis;) Begrijp precies wat je bedoeld.. wat was dát eng!
    Dat engels komt wel goed joh, daar zit je zo in!
    Nou heel veel plezier! Ik denk veel aan je!

    Liefs Dieneke

  • 29 Augustus 2012 - 19:37

    Aliene:

    Ha lieve Irene!

    Gaaf om te lezen over je eerste ervaringen op het schip! Veel succes morgen als het eerste werk voor je gaat beginnen! Komt vast goed na al je voorbereidingen! Ben je veel aan het vergelijken met Ethiopie?
    haha, ja kan me die rit door een donker Addis nog heel goed herinneren ;-) Veel zegen in je werk en een goede tijd! Zie uit naar je volgende verhaal! Liefs, Aliene

  • 29 Augustus 2012 - 22:33

    Mirjam:

    Hoid Irene,

    Goed om te lezen dat de reis goed is verlopen.
    Fijn dat je goed contract hebt met je roomies ;-) en die engelse taal gaat helemaal goed komen als je weer terug komt moet je vast weer wennen aan het nederlands;-)
    Succes nog met de laatste introductie dagen en met de start van het werken.
    Ik hou je site in de gaten!

    Liefts mirjam k

  • 29 Augustus 2012 - 23:03

    Deb:

    Ha lieve meid
    Wat super dat je veilig bent aangekomen, en dat je het naar je zin hebt!
    We denken aan je en bidden voor je. En, geniet ervan he! :)
    Lfs

  • 30 Augustus 2012 - 23:36

    Debs:

    Hee Ireen
    Kleine wereld.. Er is een vrouw op hetzelfde schip als jij die mijn moeder kent. Haar naam is Wies van Dijk, wil je haar de groetjes doen van mijn moeder? :D Lfs!!

  • 01 September 2012 - 04:47

    Linda:

    heej irene,
    leuk om te lezen hoor! succes met alles,
    liefs linda

  • 02 September 2012 - 18:13

    Harm & Willy Brand:

    Hoi Irene,

    Op de zondag dat er voor je in de kerk werd gebeden i.v.m. je vertrek, hadden we je nog wel even willen spreken, maar moesten vlug weg en dus is het er niet meer van gekomen. Daarom nu een korte reactie op je blog.
    Echt prachtig werk wat je gaat doen. Zoals je wellicht weet zijn we zelf vorig jaar 2 weken in Z.A. geweest om vrijwilligerswerk in de sloppenwijk te doen en over 6 weken hopen we er weer te zitten (zie ook www.hopeinsa.nl). Wat dat betreft heel herkenbaar, ook al doen we deels andere dingen. Maar vooral de vrijwillige en gedreven inzet van mensen om iets van Gods liefde te laten zien/merken is prachtig!
    We wensen jou daarbij ook alle goeds en alle kracht en liefde toe! Maar natuurlijk ook ondanks soms schrijnende omstandigheden een leuke/gezellige tijd!
    We gaan ons aanmelden voor de mailinglist en hopen zo nog van je te blijven horen.

    Hartelijke groet,
    Harm & Willy Brand

  • 02 September 2012 - 21:40

    Femke:

    Hoi Irene!

    Wat leuk om te horen dat je eerste indruk goed was, en wat zal het idd wennen zijn..
    Maar een super ervaring toch?
    Anyway, ik volg je op je blog!
    Zet m op

    Liefs Femke


  • 05 September 2012 - 14:25

    Lianne Buist:

    Hee Ireen!

    Leuk om je eerste indrukken te lezen, klinkt allemaal best heftig maar ook als een mooie ervaring!
    Bedankt in het Frans is merci en goedendag is bonjour, maar daar was je vast al achter inmiddels.. Je weet maar nooit hè.. ;) Heel veel succes met het 'echte' werk en k hoop nog wat van je te horen!

    groetjes Lianne

  • 10 September 2012 - 07:18

    Karin En Trijnet:

    He Irene

    Leuke verhalen van je.We vinden het fijn dat alles zo goed verloopt.Wij zitten in de nachtdienst en gaan nu overdragen en naar huis!

    Veel groetjes en we blijven je volgen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guinea, Conakry

On board of the Africa Mercy as a Nurse

Recente Reisverslagen:

05 Februari 2013

Afscheid nemen bestaat wel

12 Januari 2013

Nieuwe ziekenhuiservaringen!

01 Januari 2013

2013 gestart in Conakry!!!

25 November 2012

Blog 5

27 Oktober 2012

Blog 4
Irene

Mijn reis naar Guinee, begint op 25 augustus. In Guinee aangekomen, ga ik aan boord van de Africa Mercy, het schip van de organisatie Mercy Ships. Dit is een hospitaalschip, welke voornamelijk in West Afrika operaties uitvoert aan de allerarmsten (waar ze natuurlijk niet voor hoeven te betalen). Aan boord van het schip zal ik gaan werken als verpleegkundige, op de verpleegafdeling waar de patienten na hun operatie terug komen. Ook in Nederland en Europa is er genoeg zorg nodig, maar ik vind het mooi dat ik met mijn geld iets kan geven aan mensen die niet aan zorg kunnen komen en ik weet zeker dat zij ook aan mij mooie dingen mee zullen geven :) ! Al langere tijd speelt de gedachte om eens terug te gaan naar Afrika door m'n hoofd. Maar jah, lekker vaag, als je niet weet, wat hoe, waar en wanneer. Nu heb ik het eindelijk concreet mogen maken ;-) Het begon allemaal toen mijn werk toestemming gaf om 6 maanden met onbetaald verlof te gaan. Echt super! Vervolgens de aanmeldingspapieren verstuurd en eigenlijk was ik sneller dan verwacht aangenomen om te komen werken. Wel moest ik nog een test doorstaan...een telefoongesprek in het engels met een afdelings-supervisor van het schip ;-) Zij testte mijn engels en werd nagevraagd of ik chirurgische ervaring heb. Helaas kon ik dit laatste niet beamen, waarop me werd geadviseerd toch ervaring hierin op te doen. In juni heb ik nog een weekje op de afdeling KNO in het UMC meegelopen, dus nu moet het goed komen ;-) Eerlijk gezegd, vind ik dit wel spannend hoor, of ik dat soort werk snel oppik. Maar dat zal ik snel genoeg merken, word vervolgt... Als mijn hoofd afdwaalt naar Guinee en wat ik nog moet doen, komt ook regelmatig het nummer van Tim Hughes-->God Of Justice en Leeland-->Tears of the saint, bij me boven. Deze verwoorden voor mij de belangrijkste reden, waarom ik deze reis ga ondernemen en het werk ga doen. Daarom wil ik dit graag met jullie delen. Als je tijd hebt, beluister dan de you tube versie. Ik kan je zeggen, het is de moeite waard ;-) Ik zou het leuk vinden om ook van jullie belevenissen (in NL of ergens anders ;-) te horen, dus voel je vrij om op deze site te reageren of me te mailen! Het is een lang verhaal geworden, ik hoop dit in de komende verhalen iets in te korten. groetjes Irene p.s. Heb je nog de wens om me te sponsoren, dan stel ik dat natuurlijk op prijs! Laat het me dan even weten via een mail of reactie. P.s.s. Ik ben weer terug online...want ik ga 30 augustus t-m 8 november naar Benin met Mercy Ships!

Actief sinds 02 Juli 2012
Verslag gelezen: 778
Totaal aantal bezoekers 23993

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2015 - 30 April 2016

verpleegkundige met Mercy Ships in Madagascar

30 Augustus 2014 - 08 November 2014

Verpleegkundige aan boord van de Africa Mercy

25 Augustus 2012 - 09 Februari 2013

On board of the Africa Mercy as a Nurse

Landen bezocht: