Nieuwe ziekenhuiservaringen! - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Irene Westendorp - WaarBenJij.nu Nieuwe ziekenhuiservaringen! - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Irene Westendorp - WaarBenJij.nu

Nieuwe ziekenhuiservaringen!

Blijf op de hoogte en volg Irene

12 Januari 2013 | Guinea, Conakry

Beste lezers,

Zo het zal jullie verassen, ongeveer een week na mijn vorige blog, weer eentje J Ik heb al weer veel nieuwe dingen meegemaakt en nu vooral op werk gebied. Ik bedacht me dat het goed is voor mezelf om dit op te schrijven, maar ook interessant voor jullie natuurlijk ;-)

Deze week ben ik begonnen met werken op de afdeling waar vooral operaties worden gedaan in het gezicht. Dan moet je denken aan verwijdering van goedaardige tumoren, kinderen en volwassenen met gespleten lip/gehemelte. De afdeling heeft 15 bedden, na jah soms meer, omdat er dan ook caregivers onder de bedden logeren. Ik kon lekker inkomen, doordat ik 5 dagdiensten achter mekaar had, dit was echt goed. Een dagdienst hier op het schip begint om 7u en eindigt om half 4, na jah, eigenlijk om half 3, omdat we dan als dagdienst vpk mee gaan met de patiënten naar het deck en daar lekker chillen en spellen doen ;-) Is altijd een leuke afsluiter van de dag! Vandaag zagen de patiënten een aantal duikers van het schip, vanuit het water weer het schip op komen. Zij hadden alle rommel vlakbij de motor weggehaald, zodat alle apparatuur goed blijft werken. Als de rommel in het water te veel word, merken we dat in de airconditioning, dan word het lekker warm…Een leuk cadeautje meegenomen, kleine krabbetjes J

De eerste dag van deze week werken was nog aardig rustig, maar gedurende de week werd het steeds drukker en deze vrijdag had ik 5 patiënten, waarvan 3 pre op, en 2 post op. 1 patiëntje van 3 jaar oud, ze had een gezwel in haar nek, na ok een drain en weigerde haar medicijnen in te nemen. Wilde ook niet echt eten, geen borstvoeding en geen aanvullende voeding, geprobeerd uit te vogelen waar het door kwam, het leek niet vanwege pijn te zijn. Al m’n tools uit de kast gehaald om toch de medicijnen te kunnen geven: pop proberen laten drinken, maar jah, het wilde helaas niet werken. Verder een jongen van 15 jaar met een gespleten lip en gehemelte, waarvoor ik een aantal dagen gezorgd heb.

Wat ik aan verpleegtechnische handelingen te doen had is op zich niet heel veel, maar doordat het allemaal nieuw en anders is dan in NL kost het toch energie ;-) Deze patiënt had bijvoorbeeld een neusmaagsonde, ‘trompet’ in zijn

ene neusgat om de luchtweg goed open te houden, waarvoor hij ook moest vernevelen. Verder houd het in medicijnen delen, instructies geven, observeren en rapporteren en de patiënt bevestiging en aandacht geven ;-). En nog twee pre op kinderen die voor een cataract operatie gingen. Voor een ok hoef ik op zich niet zoveel te doen als verpleegkundige, maar omdat deze operaties vrij kort waren, kreeg ik ze bijna alle drie ook dezelfde dag terug en dat was wel even hectisch ;-)

Op de ic, wat aan deze afdeling vast zit, lagen deze week 2 patiënten. 1 was een oudere dame, die eerder nog een ongelofelijk grote tumor in haar gezicht had, die ook de luchtweg bedreigde. Zij heeft een zware operatie gehad, ontzettend veel bloed verloren. Lab is hiervoor druk in de weer geweest, want ze had B+, wat een bloedgroep is die niet vaak voorkomt. Sinds vandaag ligt zij weer op de afdeling. Deze week bedacht ik me weer hoe bijzonder het eigenlijk is dat hier op het schip zelfs een ic is en we dat stuk zorg dus ook kunnen bieden. De tweede patiënt die na ok op de ic kwam te liggen was een meisje van 15 jaar die ook een enorme tumor in het gezicht heeft, waardoor haar neus helemaal is vervormd, haar ene oog bijna niet meer te zien is en ze altijd vliegen in haar omgeving heeft…vreselijk. In het begin toen ze op de afdeling kwam, zat ze altijd met een doek over de helft van haar gezicht (tumor), maar na een tijdje liet ze dit af. Zij moet waarschijnlijk meerdere operaties ondergaan, om het gezicht weer in een normale ‘vorm’ te krijgen en omdat ze in de buurt van haar ogen, tegen de hersenen aan, nog meer goedaardig tumor weefsel hebben gevonden, wat ze niet in een keer weg konden halen. Dit meisje werd vandaag tijdens de dagdienst in eens niet goed, een soort epileptische aanval. Gelukkig waren er op onze afdeling op dat moment ook een aantal vpk met behoorlijk wat ervaring. Ik had voorgesteld om snel naar de apotheek te lopen om een medicijn tegen epilepsie te halen. Ik dacht dat ik de naam goed had verstaan van mijn collega, kom ik daar aan, zit de apotheker me zo aan te kijken, van waar heb je het over…hmm…ik dus maar weer snel terug en het op laten schrijven, bleek dat ik het wel bij het rechte eind had, maar jah door de uitspraak dacht hij dus niet aan hetzelfde. Grr, dan is het engels echt frustrerend. Gelukkig hadden ze het medicijn niet direct nodig, maar meer uit voorzorg, maar toch…

Een jochie wat ik midazolam als voorafje aan de operatie had gegeven (zodat hij al een beetje slaperig zou worden), was eerst heel verlegen, maar na dit medicijn niet meer…waardoor ik even met hem kon spelen J

Nou dit was het denk ik voor het grootste deel wel even. Ik vond het echt super leuk om te horen dat sommige van jullie in de gelegenheid zijn geweest om de uitzending van de belgische tv over Mercy Ships te bekijken. (uitzending van 3 en 4 januari van Ter Zake, Canvas, elke aflevering duurt ong. 8 min, start vanaf ong. de 32e min.)

Als je het nog niet hebt gezien, kan ik het zeker aanraden, want na dit filmpje en al mijn verhalen weet ik zeker dat je hier ook wilt werken ;-)

Mijn volgende blog zal ongeveer eind deze maand zijn en dat is denk ik ook de laatste vanuit Guinee, want halverwege februari kom ik alweer terug naar NL. Ik wilde het niet, maar anderen zijn voor me begonnen met aftellen ;-)

Groetjes Irene

  • 12 Januari 2013 - 14:50

    Lien:

    He Ireen!

    Leuk om wat verhalen te lezen over de afdeling. Lijkt me echt bizar om dat soort gezwellen te zien, echt iets van Afrika. Leuk om weer even wat anders te doen en te zien. Heel veel succes nog en een heel fijn weekend!

    Liefs,
    lien

  • 12 Januari 2013 - 20:05

    Iris:

    Hee Ireen!

    Supermooi verhaal weer! Ik heb nu ook eindelijk het filmpje terug gezien... Mooi om te zien! Denk voorlopig nog maar niet aan je terugkomst, geniet van elk moment!

    Liefs Iris

  • 12 Januari 2013 - 22:23

    Alja En Arnoud Bolt:

    Ha Irene,

    Dat is idd een verrassing en weer heb je op een levendige wijze een verslag geschreven. Het filmpje ga ik binnenkort bekijken, heb nu mijn neefje van 2 te logeren en school..... nog ietwat druk.. Morgen zondag, altijd fijn. Na 5 dagdiensten zul je wel moe zijn. Kun je goed slapen met de warmte of is de airco door het hele schip?
    Je ziet heel wat tijdens deze periode, kun je daar met je collega's goed over praten? Het lijkt me niet altijd even makkelijk om 'goed' te reageren naar de mensen zelf als het zo'n naar gezicht is.
    Ik bid voor je dat je kracht krijgt om met een glimlach je werk te kunnen blijven doen. Liefdevol de kinderen en volwassenen te helpen. Geniet van je werk en de omgang met je patiënten!! Ga met God!
    Hartelijke groeten, Arnoud en Alja

  • 13 Januari 2013 - 21:29

    Nel Satter:

    Hallo Irene,
    Een goed en gezegend nieuw jaar toegewenst vanuit een koud Nijkerk
    In het kerkblad dat vandaag in ons postvakje lag heb ik je verslag gelezen en net ook je blog.
    Je krijgt veel dingen onder ogen die hier in het Westen niet zo voorkomen denk ik.
    Wens je nog een fijne tijd toe en dat onze hemelse vader je gelegenheid geeft om met veel van Zijn kinderen te spreken en mogelijk ook Zijn liefde te laten zien in je werk.
    hartelijke groet, Nel Satter.

  • 14 Januari 2013 - 14:48

    Henriëtte:

    Hoi Irene,
    Zeker wel een verrassing, maar wel een aangename! lekker die dagdiensten, dat is zeker fijn zeg!
    Het moet zeker niet te warm worden, gelukkig dat ze het weer gerepareerd hebben!
    Wel hectisch allemaal, kan me voorstellen dat het behoorlijk vermoeiend is! Sterkte met alles en vooral goed slapen :)
    Het filmpje kijk ik volgende week denk ik, ben nu druk met studeren, morgen examen en vrijdag een hertentamen. Als je terugkomt dan woon ik in Veenendaal (doordeweeks) voor stage!
    Liefs Henriëtte

  • 15 Januari 2013 - 03:45

    Anne:

    Ha Irene,

    Vanuit een koude nacht hier in Rotterdam zit ik eens al je verhalen door te lezen, wat maak je een hoop mee. Had je dit verwacht toen we in dat kleine hutje sliepen op het introweekend van Mercy Ships? Geweldig wat je doet, mooi om te lezen. Nog even als ik goed begrijp, geniet daarom nog even van al die mooie mensen, je collega's daar, het weer en natuurlijk Afrika...

    Groetjes,
    Anne

  • 24 Januari 2013 - 22:12

    Hil:

    Hey Ireen,
    Even weer je site bezocht, nu ik weer aan je dacht;) Mooi je weer even te kunnen volgen. goed om te lezen dat je nog steeds met enthousiasme op het schip aan de slag bent en ik wens je nog een paar goede weken! Je creativiteit wordt daar wel geoefend lees ik!
    Ben je nog lekker te maken voor een schaatstochtje in het koele NL, dat je ook weer zin krijgt in terugkomst? Want je wordt hier best gemist hoor! Ik ben benieuwd naar je laatste verslag binnenkort.
    Ajuus en liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guinea, Conakry

On board of the Africa Mercy as a Nurse

Recente Reisverslagen:

05 Februari 2013

Afscheid nemen bestaat wel

12 Januari 2013

Nieuwe ziekenhuiservaringen!

01 Januari 2013

2013 gestart in Conakry!!!

25 November 2012

Blog 5

27 Oktober 2012

Blog 4
Irene

Mijn reis naar Guinee, begint op 25 augustus. In Guinee aangekomen, ga ik aan boord van de Africa Mercy, het schip van de organisatie Mercy Ships. Dit is een hospitaalschip, welke voornamelijk in West Afrika operaties uitvoert aan de allerarmsten (waar ze natuurlijk niet voor hoeven te betalen). Aan boord van het schip zal ik gaan werken als verpleegkundige, op de verpleegafdeling waar de patienten na hun operatie terug komen. Ook in Nederland en Europa is er genoeg zorg nodig, maar ik vind het mooi dat ik met mijn geld iets kan geven aan mensen die niet aan zorg kunnen komen en ik weet zeker dat zij ook aan mij mooie dingen mee zullen geven :) ! Al langere tijd speelt de gedachte om eens terug te gaan naar Afrika door m'n hoofd. Maar jah, lekker vaag, als je niet weet, wat hoe, waar en wanneer. Nu heb ik het eindelijk concreet mogen maken ;-) Het begon allemaal toen mijn werk toestemming gaf om 6 maanden met onbetaald verlof te gaan. Echt super! Vervolgens de aanmeldingspapieren verstuurd en eigenlijk was ik sneller dan verwacht aangenomen om te komen werken. Wel moest ik nog een test doorstaan...een telefoongesprek in het engels met een afdelings-supervisor van het schip ;-) Zij testte mijn engels en werd nagevraagd of ik chirurgische ervaring heb. Helaas kon ik dit laatste niet beamen, waarop me werd geadviseerd toch ervaring hierin op te doen. In juni heb ik nog een weekje op de afdeling KNO in het UMC meegelopen, dus nu moet het goed komen ;-) Eerlijk gezegd, vind ik dit wel spannend hoor, of ik dat soort werk snel oppik. Maar dat zal ik snel genoeg merken, word vervolgt... Als mijn hoofd afdwaalt naar Guinee en wat ik nog moet doen, komt ook regelmatig het nummer van Tim Hughes-->God Of Justice en Leeland-->Tears of the saint, bij me boven. Deze verwoorden voor mij de belangrijkste reden, waarom ik deze reis ga ondernemen en het werk ga doen. Daarom wil ik dit graag met jullie delen. Als je tijd hebt, beluister dan de you tube versie. Ik kan je zeggen, het is de moeite waard ;-) Ik zou het leuk vinden om ook van jullie belevenissen (in NL of ergens anders ;-) te horen, dus voel je vrij om op deze site te reageren of me te mailen! Het is een lang verhaal geworden, ik hoop dit in de komende verhalen iets in te korten. groetjes Irene p.s. Heb je nog de wens om me te sponsoren, dan stel ik dat natuurlijk op prijs! Laat het me dan even weten via een mail of reactie. P.s.s. Ik ben weer terug online...want ik ga 30 augustus t-m 8 november naar Benin met Mercy Ships!

Actief sinds 02 Juli 2012
Verslag gelezen: 677
Totaal aantal bezoekers 23965

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2015 - 30 April 2016

verpleegkundige met Mercy Ships in Madagascar

30 Augustus 2014 - 08 November 2014

Verpleegkundige aan boord van de Africa Mercy

25 Augustus 2012 - 09 Februari 2013

On board of the Africa Mercy as a Nurse

Landen bezocht: