Blog 5 - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Irene Westendorp - WaarBenJij.nu Blog 5 - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Irene Westendorp - WaarBenJij.nu

Blog 5

Blijf op de hoogte en volg Irene

25 November 2012 | Guinea, Conakry

´Beautifull things´ from Gungor

All this pain I wonder if I’ll ever find my way I wonder if my life could really change at all All this earth Could all that is lost ever be found Could a garden come up from this ground at all You make beautiful things You make beautiful things out of the dust You make beautiful things You make beautiful things out of us All around Hope is springing up from this old ground Out of chaos life is being found in You

Dit lied hebben we hier al een paar keer gehoord en ik vond het wel bijzonder, omdat nu net de VVF operaties zijn begonnen. Dit zijn operaties die worden gedaan bij vrouwen die incontinent zijn a.g.v. een fistel n.a.v. een moeilijke of langdurige bevalling. Dit is heel goed te voorkomen, maar door een tekort aan goede gezondheidszorg lopen veel vrouwen in onderontwikkelde landen hiermee rond. Deze vrouwen worden vaak verstoten door hun man en vanuit de gemeenschap omdat ze naar urine ruiken. Veel vrouwen hebben of geen geld om een operatie te betalen of hebben al meerdere gehad, maar kon het probleem niet opgelost worden. Als het probleem wel opgelost kan worden dan veranderd hun leven heel erg. Helaas zijn er ook al een aantal vrouwen geweest die we niet hebben kunnen helpen, omdat ze al te veel operaties hadden gehad en het probleem erg gecompliceerd was…

Weekendje wegà Een tijdje terug zijn we met een clubje van 6 personen met taxi naar Kindia geweest. Dit is op ongeveer 5uur rijden van Conakry. Het is een erg mooie plek, heel groen, we hebben er watervallen gezien. Verder hebben we daar het Agrarische project van Mercy Ships bezocht. Hier gingen we naar toe m.b.t. motors, erg lachen, kzou het zo weer doen! Het was erg relaxt om de stad uit te zijn!

A-ward omgetoverd in kinderafdelingàSinds ongeveer 3 weken is de afdeling waar ik werk omgetoverd in een kinderafdeling. Waar kinderen liggen die een orthopedische operatie hebben ondergaan, vanwege klompvoeten, o-benen e.d. Het is hierdoor altijd gezellig druk, lekker warm, omdat er ongeveer 40 mensen in een ruimte van ongeveer 60m2 rondlopen op een dag. Grove schatting…

Ik vind het erg leuk om met die kindjes om te gaan, lekker een beetje gek doen en ze een beetje te vermaken. Veel verpleegtechnische zorg komt er niet bij kijken, behalve pin care en een beetje fysiotherapie. Merk ook wel dat het nadelen heeft dat ze zoveel aandacht krijgen…ze raken eraan gewend en gaan meer eisen stellen. Met de caregivers die er al heel lang zijn is het ook heel gezellig, doen ook gewoon lekker mee met gek doen. Helaas kunnen sommige kinderen ook erg hard huilen …en het is niet altijd duidelijk waarom. 1 meisje heeft het echt pittig, omdat ze ’s nachts heel vaak nachtmerries heeft en als ze met fysio moet oefenen, huilt ze de hele afdeling bij elkaar en is haast niet te kalmeren. Waarschijnlijk gewoon vanwege angst. Gister heb ik met haar echt een leuke middag gehad, toen we naar het deck gingen, begonnen ze te lachen en dat heeft zo’n beetje de hele middag aangehouden! Tof om te zien natuurlijk.

De verpleegkundigen die verder het land in zijn gegaan om patiënten te screenen zijn inmiddels weer terug, ze hebben het erg pittig gehad. Lange dagen op de weg, allemaal bumpy roads. En natuurlijk erg warm en basis voorzieningen wat betreft overnachten. Er zijn nog een aantal kinderen met een liesbreuk gevonden die we waarschijnlijk op de afdeling krijgen.

Er zijn plannen om het schip deze zomer te renoveren. De recovery room word omgetoverd in een verpleegafdeling en 1 van de operatiekamers word de recovery. Ook worden vloeren gerenoveerd en wat andere vernieuwingen. Verder zijn we hier erg blij met de reparatie van 5 anesthesiemachines. Gedurende ongeveer 2 weken deden 5 van de machines het niet en konden we alleen operaties uitvoeren die met spinale verdoving of lokale verdoving konden worden gedaan.

Paar feiten op een rijtje wat betreft de behandelingen die vanaf het begin t/m 10 nov zijn uitgevoerd.

* Oogoperaties: 322

* Maxillofacial operaties (operaties in het gezicht): 130

* Cleftlip operaties: 49

* Plastische chirugie: 18

* Algemene chirurgie (liesbreuken en lipomen): 99

* Orthopedische chirurgie: 102

* En de tandartsen doen ook goed werk: al 2341 mensen gezien en 8829 behandelingen uitgevoerd

Deze week is van de meest bekende patiënt (jongetje van 7 jaar wat al vanaf het begin hier in het ziekenhuis ligt) zijn spica cast verwijderd, na ong. 2 maanden tijd. Dit was heel bijzonder om mee te maken. Hij had benen die echt compleet omgekeerd gebogen stonden en nu staan ze weer recht! Zijn oma was er ook bij, die de meeste tijd op het schip heeft doorgebracht als caregiver n een andere patiënt mocht helpen met het verwijderen van het gips, erg leuk om te zien hoe erg ze daarvan genoot! Het jongetje zelf was erg onder de indruk van wat er gebeurde en had een serieus gezicht. Nou werd hij ook gefilmd, dus dat maakt het natuurlijk nog spannender. Nu rijd hij lekker rond in een rolstoel en kan hem zelf voortbewegen. Hij sjeest echt door de gangen.

Afgelopen zaterdag ben ik naar een weeshuis geweest, wat word gerund door een dominee van een plaatselijke kerk en zijn vrouw. Echt bijzonder om te zien dat zij met z’n tweeën voor een groep van ong. 14 kinderen zorgen. Ze worden financieel wel ondersteund door landen vanuit het westen.

Zondag naar de kerk geweest en daarna naar het huis van een dayworker geweest, ver in de stad. Dit was erg leuk, gewoon om te zien hoe hij leeft, een deel van zijn familie te ontmoeten en gewoon ontspannen tijd met elkaar doorbrengen. M’n eerste stuk papaya hier gegeten. En op de terugweg in de bus gepraat over zijn ideeën over de regering. Wel triest om te horen hoor, dat eigen ontwikkeling en opzetten van bedrijfjes niet echt word gestimuleerd. Dat was wat ik er zover van begreep.

Gister naar de Medina markt geweest, dit is een hele grote markt hier in Conakry, we gingen samen met een dayworker. Op zoek naar leuke stofjes om een rok van te maken. Dat is gelukt, dus binnenkort kan ik een beetje afrikaans gekleed gaan. Misschien volgt daar binnenkort een foto van…

Ondertussen lopen de temperaturen hier in Guinee behoorlijk op. Hoe is het bij jullie in NL? Ow flauw van me om te vragen. Vandaag is het Happy Thanksgiving voor de amerikanen. Best grappig zo’n feestje, gisteravond allemaal handjes zitten knutselen om op de deuren van amerikanen te plakken om ze daarmee een happy thanksgiving te wensen. Binnenkort hier sinterklaas en kerst vieren. Kben benieuwd hoe dat laatste zal zijn, volgens mij word het erg stil heel, omdat veel long

term medewerkers naar huis gaan, voor een week of twee en er ook minder operaties worden gedaan.

Het ga jullie goed! Bedankt voor het lezen weer en jullie betrokkenheid!

Groetjes Irene

  • 25 November 2012 - 22:41

    Hanny:

    Ha Irene,

    Erg bijzonder wat je meemaakt, lijkt mij!
    Ik heb je verhaal weer graag gelezen!

    Liefs Hanny

  • 25 November 2012 - 22:45

    Lien:

    Zozo Ireen, weer een hoop meegemaakt. En bijzondere dingen! Lijkt me heel bijzonder om het mee te kunnen maken met zo'n jongetje waarbij zijn benen gewoon recht worden gemaakt en hierbij met de gedachte in het achterhoofd dat hij nu weer een 'normale' toekomst in het vooruitzicht heeft! Gaaf hoor! Is sinterklaas al langs geweest om de schoenen te vullen;)? Oh, en hier wordt het alleen maar kouder!! BRrrrrrrr....

    xx lien

  • 26 November 2012 - 10:13

    Henriëtte:

    Fijn om eindelijk weer eens iets te horen! Fijn dat het allemaal zo goed gaat daar!
    Wat een mooi lied zeg!
    Moeilijk lijkt me dat als je iemand toch niet kunt helpen. Super dat je dat meisje gewoon aan het lachen hebt gekregen, dat zal ze echt heel erg gewaardeerd hebben.
    Zo, jullie hebben echt al heel veel werk gedaan! Echt geweldig van dat jongetje, zijn hele leven is gewoon in 1 operatie veranderd!
    Lekker die papaya? Ik ben wel heel benieuwd naar die nieuwe rok!
    Geniet maar lekker van het warme weer, hier wordt het wel kouder, maar het is inmiddels al wel ongeveer een maand stabiel qua temperatuur. Rond de 9 à 10 graden. Gister was het hier echt stormachtig, windkracht 7,8.
    Een fijne sinterklaas en kerst gewenst!

  • 26 November 2012 - 10:15

    Ingo En Martien:

    Hoi Irene,

    Leuk weer wat van je te horen.Je maakt nogal wat mee zeg.En jullie kunnen er gelukkig ook op uittrekken.
    En het weer natuurlijk...hier herfst...de winter komt eraan...brrr. Geniet daar nog maar lekker van de temperatuur;) Heel veel sterkte daar ook met al je operaties!
    En ben benieuwd naar je feestdagen, dat zal zeker een andere kerst worden.
    Lieve groetjes.

  • 26 November 2012 - 13:11

    Wendy:

    Sjone meid wat een verhaal weer! ik zou wel eens een dagje met je mee willen! '
    sterkte maar vooral veel plezier! ik hou je blog in de gaten:)
    fijne sinterklaas, zal wel raar zijn met die hoge temperatuur!




    XXX

  • 26 November 2012 - 21:30

    Harm En Willy:

    Hoi Irene,
    Wat weer een mooi verhaal om te lezen. Je hebt al heel wat mensen kunnen helpen, lijkt ons moeilijk als dat af en toe echt niet (meer) kan. We kunnen ons heel goed voorstellen hoe jij daar nu "leeft" je beschrijft het allemaal heel goed. Die afrikaanse kledij, we zijn benieuwd :-)
    Leuk om af en toe ook bij de mensen thuis te kunnen kijken, even proeven hoe de bevolking daar leeft en wat hun gewoontes zijn. Zal inderdaad wel anders voor je zijn met sinterklaas en de kerstdagen.
    Wij zullen wel een schoen voor je zetten :-)
    Heel veel plezier gewenst, maar ook sterkte met je werk daar. We blijven je volgen.
    groetjes, Harm en Willy

  • 27 November 2012 - 13:55

    Tante Gerda:

    Hoi Ireen, wat heb je al veel meegemaakt, fijne dingen en soms teleurstelling dat er niet meer geholpen kan worden.Leuk dat je er ook op uit gaat als dat kan, met brommer nog wel.Zelfs nog tijd voor nieuwe afrikaanse kleding, zal vast mooi staan.Een leuke sinterklaas en voor de kerst lees ik misschien wel een nieuwe blog zo niet gezegende kerstdagen gewenst.Liefs tante Gerda

  • 02 December 2012 - 17:44

    Arnoud En Alja Bolt:

    Hoi Irene,

    Weer een spannend reisverslag, werkverslag gelezen. Je schrijft boeiend en ik krijg de situaties duidelijk voor ogen!! Wat kan er dan ook veel geholpen worden door artsen en verpleegkundigen en al die andere mensen die hun tijd geven voor deze zieken. Zoals jij deze situaties beschrijft en ons cijfers geeft. Fijn dat jij hier veel kunt betekenen.
    Mag je ook meehelpen om een deel van het schip om te bouwen? Een keer schilderen is misschien ook leuk voor de afwisseling :-).
    En om een periode even weg te zijn is ook goed voor je. Dan heb je even andere gesprekken en kun je Irene zijn, die wat meer van het land en de cultuur kan zien. Maak je veel foto's?
    We wensen je voor de komende periode weer Gods Zegen toe en plezier in je werk. Sterkte hoor en we lezen wel weer je volgende verslag.
    Hartelijke groeten, Arnoud en Alja, Laurens en Steven Bolt

  • 02 December 2012 - 22:40

    Nel Satter:

    Hallo Irene,
    Leuk om je verslag te lezen. Je dagen zijn goed vol met alle bezigheden.
    Je hebt gelukkig ook tijd om eens wat van de omgeving te zien begrijp ik.
    De Sint is hier HOT. druk in de winkel en overal muziek. Voor hier een gezellige tijd.
    Vandaag zondag. Ds Thijs Blok is net een weekje in de Congo geweest. Vanmiddag ging hij al weer voor.
    Het is frisjes hoor in NL, rond het vriespunt, brrrr.
    Goede tijd toegewenst en vieren jullie wel KERST in de warmte?
    Hartelijke groet, Nel Satter

  • 02 December 2012 - 22:40

    Nel Satter:

    Hallo Irene,
    Leuk om je verslag te lezen. Je dagen zijn goed vol met alle bezigheden.
    Je hebt gelukkig ook tijd om eens wat van de omgeving te zien begrijp ik.
    De Sint is hier HOT. druk in de winkel en overal muziek. Voor hier een gezellige tijd.
    Vandaag zondag. Ds Thijs Blok is net een weekje in de Congo geweest. Vanmiddag ging hij al weer voor.
    Het is frisjes hoor in NL, rond het vriespunt, brrrr.
    Goede tijd toegewenst en vieren jullie wel KERST in de warmte?
    Hartelijke groet, Nel Satter

  • 02 December 2012 - 22:40

    Nel Satter:

    Hallo Irene,
    Leuk om je verslag te lezen. Je dagen zijn goed vol met alle bezigheden.
    Je hebt gelukkig ook tijd om eens wat van de omgeving te zien begrijp ik.
    De Sint is hier HOT. druk in de winkel en overal muziek. Voor hier een gezellige tijd.
    Vandaag zondag. Ds Thijs Blok is net een weekje in de Congo geweest. Vanmiddag ging hij al weer voor.
    Het is frisjes hoor in NL, rond het vriespunt, brrrr.
    Goede tijd toegewenst en vieren jullie wel KERST in de warmte?
    Hartelijke groet, Nel Satter

  • 02 December 2012 - 22:40

    Nel Satter:

    Hallo Irene,
    Leuk om je verslag te lezen. Je dagen zijn goed vol met alle bezigheden.
    Je hebt gelukkig ook tijd om eens wat van de omgeving te zien begrijp ik.
    De Sint is hier HOT. druk in de winkel en overal muziek. Voor hier een gezellige tijd.
    Vandaag zondag. Ds Thijs Blok is net een weekje in de Congo geweest. Vanmiddag ging hij al weer voor.
    Het is frisjes hoor in NL, rond het vriespunt, brrrr.
    Goede tijd toegewenst en vieren jullie wel KERST in de warmte?
    Hartelijke groet, Nel Satter

  • 02 December 2012 - 22:43

    Nel Satter:

    Sorry voor al de berichten, maar ik heb geen idee hoe ik ze er weer af kan halen.
    Nel

  • 04 December 2012 - 04:36

    Louise:

    Irene, je ziet ontzettend veel en ontmoet veel mensen. Erg leuk en erg mooie natuur ook. Geniet ervan en bundel al je verhalen. Skaten we een keer over de dijk en vertel je je verhalen..
    Het werk gaat hier gewoon door. Je zult het niet missen. gr Louise

  • 01 Februari 2013 - 15:09

    Carol:

    Irene, heel leuk om je verhaal te lezen. Het is interessant en opwindend. Blijf zo schrijven hé. Ik zal zeker je verhalen blijven lezen. In België regent het pijpestelen. Ik weet dat daar de zon volle bak schijnt.
    Maar ik heb een vraagje, mijn vriend zit nu in Guinee, hij komt uit Conakry.
    Sinds enkele dagen kan ik hem niet meer bereiken, is het werkelijk ene zo slecht gsm bereik?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guinea, Conakry

On board of the Africa Mercy as a Nurse

Recente Reisverslagen:

05 Februari 2013

Afscheid nemen bestaat wel

12 Januari 2013

Nieuwe ziekenhuiservaringen!

01 Januari 2013

2013 gestart in Conakry!!!

25 November 2012

Blog 5

27 Oktober 2012

Blog 4
Irene

Mijn reis naar Guinee, begint op 25 augustus. In Guinee aangekomen, ga ik aan boord van de Africa Mercy, het schip van de organisatie Mercy Ships. Dit is een hospitaalschip, welke voornamelijk in West Afrika operaties uitvoert aan de allerarmsten (waar ze natuurlijk niet voor hoeven te betalen). Aan boord van het schip zal ik gaan werken als verpleegkundige, op de verpleegafdeling waar de patienten na hun operatie terug komen. Ook in Nederland en Europa is er genoeg zorg nodig, maar ik vind het mooi dat ik met mijn geld iets kan geven aan mensen die niet aan zorg kunnen komen en ik weet zeker dat zij ook aan mij mooie dingen mee zullen geven :) ! Al langere tijd speelt de gedachte om eens terug te gaan naar Afrika door m'n hoofd. Maar jah, lekker vaag, als je niet weet, wat hoe, waar en wanneer. Nu heb ik het eindelijk concreet mogen maken ;-) Het begon allemaal toen mijn werk toestemming gaf om 6 maanden met onbetaald verlof te gaan. Echt super! Vervolgens de aanmeldingspapieren verstuurd en eigenlijk was ik sneller dan verwacht aangenomen om te komen werken. Wel moest ik nog een test doorstaan...een telefoongesprek in het engels met een afdelings-supervisor van het schip ;-) Zij testte mijn engels en werd nagevraagd of ik chirurgische ervaring heb. Helaas kon ik dit laatste niet beamen, waarop me werd geadviseerd toch ervaring hierin op te doen. In juni heb ik nog een weekje op de afdeling KNO in het UMC meegelopen, dus nu moet het goed komen ;-) Eerlijk gezegd, vind ik dit wel spannend hoor, of ik dat soort werk snel oppik. Maar dat zal ik snel genoeg merken, word vervolgt... Als mijn hoofd afdwaalt naar Guinee en wat ik nog moet doen, komt ook regelmatig het nummer van Tim Hughes-->God Of Justice en Leeland-->Tears of the saint, bij me boven. Deze verwoorden voor mij de belangrijkste reden, waarom ik deze reis ga ondernemen en het werk ga doen. Daarom wil ik dit graag met jullie delen. Als je tijd hebt, beluister dan de you tube versie. Ik kan je zeggen, het is de moeite waard ;-) Ik zou het leuk vinden om ook van jullie belevenissen (in NL of ergens anders ;-) te horen, dus voel je vrij om op deze site te reageren of me te mailen! Het is een lang verhaal geworden, ik hoop dit in de komende verhalen iets in te korten. groetjes Irene p.s. Heb je nog de wens om me te sponsoren, dan stel ik dat natuurlijk op prijs! Laat het me dan even weten via een mail of reactie. P.s.s. Ik ben weer terug online...want ik ga 30 augustus t-m 8 november naar Benin met Mercy Ships!

Actief sinds 02 Juli 2012
Verslag gelezen: 1327
Totaal aantal bezoekers 23932

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2015 - 30 April 2016

verpleegkundige met Mercy Ships in Madagascar

30 Augustus 2014 - 08 November 2014

Verpleegkundige aan boord van de Africa Mercy

25 Augustus 2012 - 09 Februari 2013

On board of the Africa Mercy as a Nurse

Landen bezocht: